joi, 5 iunie 2014

Aspecte ale invatarii

Invatarea = munca intelectuala si fizica desfasurata in mod sistematic de catre elevi, in vederea
                               insusirii continutului ideatic si formarii abilitatilor necesare dezvoltarii continue a
                               personalitatii
                            + poate fi definita ca act de elaborare de operatii si de strategii mintale/cognitive

            Aspecte ale invatarii:
            Aspectul  procesual al invatarii -  cuprinde momente sau procesele care compun o secventa de invatare .In activitatea procesuala se disting urmatoarele etape:
  • perceperea materialului
  • intelegerea acestuia
  • insusirea cunostintelor
  • fixarea in memorie
  • aplicarea cunostintelor
  • actualizarea cunostintelor
  • transferul cunostintelor

Aspectul motivational al invatarii – se refera la gradul de implicare a elevului in actul invatarii si in realizarea sarcinilor de instruire.
Motivatia invatarii  reprezinta ansamblul mobilurilor care declanseaza , sustin energetic si directioneaza activitatea de invatare.
In concluzie putem defini invatarea scolara ca procesul de achizitie mnezica, de asimilare activa de informatii, de formare  de operatii inielectuale, de priceperi si deprinderi intelectuale/motorii si de atitudini.






 CONDITII ALE INVATARII

A.      C. interne
B.      C. externe
A. Conditii interne

In procesul invatarii sunt implicate
a.  pe de o parte majoritatea proceselor cognitive, volitive, afective, apoi atentia, limbajul, motivatiile, aptitudinile, interesele, fiecare avand un rol bine definit.
b.pe de alta parte sunt implicati si factori biologici si psihologici ce determina eficienta sau ineficienta acesteia.

1. Perceptiile # rol important in invatare deoarece  ofera materialul necesar reprezentarilor, memoriei si gandirii, diferentiaza un obiect de altul prin reflectarea structurii si a semnificatiei
Astfel in procesul invatarii profesorul trebuie sa aiba in vedere dezvoltarea la elevi a diferitelor tipuri de perceptie, mai ales a celei vizuale (aprox. 90% din informatii ne vin pe aceasta cale)
                    # pe baza perceptiei se dezvolta si spiritul de observare
Astfel perceperea activa a obiectelor si fenomenelor va fi insotita de explicatiile verbale ale profesorului, pt. a completa prin informatii suplimentare imaginile elevilor asupra acestora.

2. Reprezentarile # ofera materialul necesar gandirii pentru generalizari sub forma de notiuni, legi, reguli, principii, precum si memoriei, pt. a fi folosit mai tarziu prin actualizare

3. Gandirea # rol esential in procesul invatarii
                  # proces de formare a conceptelor si structurilor operationale , de intelegere a realitatii si adaptare prin rezolvare de probleme

4. Memoria  # constituie baza activitatii de invatare
                   #proces psihic de intiparire si stocare a informatiei, de reactualizare, prin recunoastere sau reproducere a acesteia  intr-o forma selectiva.
Pt. a creste eficienta invatarii – cand materialul de invatat este redus ca volum si usor de inteles -> repetari concentrate / reproduceri prin mecanismul asociatiilor
                                             - cand materialul este voluminos -> fragmentarea lui, esalonarea repetarilor
Profesorul  *trebuie sa foloseasca exercitii de repetare logica si creativa, sa aiba in vedere dezvoltarea la elevi a memoriei voluntare, a rapiditatii, a volumului, promptitudinii si fidelitatii acesteia.
                  * va cauta sa evite oboseala elevilor prin crearea de motivatii , caracterul inteligibil al continutului transmis si intelegerea acestuia folosind materialul didactic si metodele participative
Asadar conditiile unei memorari eficiente sunt:
·         cunoasterea de catre elevi a scopului memorarii (motivatia)
·         intelegerea cunostintelor
·         repetarea perseverenta a materialului pentru fixarea temeinica
·         cunoasterea rezultatelor si autoreglarea

5. Imaginatia # proces de constructie a unor imagini sau idei noi, prin combinarea experientei anterioare
                     # are rol deosebit in elaborarea de produse noi, originale
Crearea de imagini noi are loc cu ajutorul unor procedee cum sunt: reorganizarea cunostintelor, combinarea si recombinarea lor, disocierea si fuzionarea in forme noi, metaforizarea, schematizarea etc.

6. Atentia # prin intermediul ei se realizeaza orientarea selectiva si concentrarea proceselor psihice in scopul cunoasterii materialului de invatat, care este selectat si filtrat in functie de interese si motivatii
                # eficienta invatarii depinde in mare masura de concentrarea si stabilitatea atentiei, de distributivitatea si flexibilitatea ei.
Elevii nu pot avea o atentia concentrata mai mult de 15-20 de minute. De aceea trebuie evitata supraincarcarea cu material de invatat iar la unele lectii mai grele sunt necesare sarcini concrete de lucru, metode variate, materiale didactice si forme distractive.

b. Factori biologici : varsta, starea sanatatii organismului, potentialul genetic, somnul, bioritmul intelectual etc.

   Factori psihici : nivelul de inteligenta, aptitudinea scolara, aptitudini speciale, spiritul de observare etc.

B. Conditii externe

Includ  a. factori socio-organizationali
            b. factori temporali
            c. factori psihoergonomici
De asemenea statusul profesorului este f. important.
·         Profesorul trebuie sa fie pregatit pentru activitatile didactice. Aceasta pregatire incepe cu alcatuirea planificarii materiei de predat (va preciza la fiecare capitol nr. de lectii, scopul, obiectivele operationale, strategiile didactice si instrumentele de evaluare a cunostintelor sau deprinderilor). Pe baza planificarii va elibera proiectele didactice tinand seama de prevederile programei scolare, de manual, de nivelul de cunostinte al elevilor
·         Dupa fiecare lectie profesorul trebuie sa se autoanalizeze (cat a reusit sa transmita, daca elevii au inteles, cum ar trebui sa procedeze la lectiile urmatoare)
·         Dupa fiecare capitol este bine sa testeze elevii pentru a se convinge sa si-au insusit cunostintele pentru a trece la capitolul urmator
·         Organizarea activitatii de invatare trebuie sa inceapa o data cu fiecare lectie. In acest scop, dupa ce a realizat predarea unui obiectiv operational, profesorul va face fixarea cunostintelor (chestionare orala, aplicatii practice, rezolvari de exercitii sau probleme) apoi va trece la  obiectivul urmator, iar in final va face o fixare generala, dupa care va urma tema pentru acasa.La anumite lectii va elabora fise de lucru, va organiza invatarea in grup, activitati independente
a.     Factorii socio-organizationali se refera la modalitatile de organizare a procesului invatarii de catre scola, profesor, familie, mass-media
Scoala:
·         functionalitatea spatiilor scolare si diversificarea lor in functie de situatiile de invatare, schimbarea locurilor de invatare (cabinete, laboratoare, Sali de clasa)
·         atmosfera de munca din scoala si din clasa de elevi
·         orarul scolii
·         materialul didactic, tehnicile audiovizuale
·         dotarea laboratoarelor si mobilierul
Profesorul:
·         trebuie sa organizeze invatarea a. i. sa-i creeze fiecarui elev conditii sa invete, in raport cu posibilitatile lui, cu ritmul sau de munca intelectuala
·         materialul prezentat trebuie sa fie accesibil, adecvat nivelului de gandire si de cunostinte al elevului, sa fie structurat logic si prezentat in mod gradat: de la simplu la complex, de la usor la greu, de la cunoscut la necunoscut
·         precizarea obiectivelor la fiecare lectie  si cunoasterea lor de catre elevi
·         relevarea ideilor de viata
·         integrarea noilor cunostinte in cele anterioare
·         crearea unei motivatii optime a invatarii
·         folosirea metodelor activ-participative, a unor intrebari-problema , a dezbaterilor, confruntari de idei
·         aplicarea si transferul cunostintelor
·         informarea elevilor asupra rezultatelor invatarii

b.   Factorii temporali
·         invatarea esalonata in timp e mai eficienta decat invatarea comasata
·         pauzele lungi sunt favorabile invatarii unui material dificil ( se recomanda la inceput pauze scurte/apoi din ce in ce mai lungi)
·         dupa o invatare intensa e recomandata o stare de inactivitate , odihna activa sau somn

c. Factorii psihoergonomici – decurg din relatia om-masina , intrucat scoala moderna utilizeaza pe scara tot mai larga tehnici audio-vizuale, calculatoare, masini de instruire si evaluare a rezultatelor, aparate, instrumente si utilaje
·         ofera un potential de informare , motivare si formare a elevilor, sprijinindu-i.

Pe langa acesti factori mai exista o serie de factori:
- factori stresanti
- factori fizici (zgomote puternice, aer poluat)
- factori fiziologici (starea sanatatii, subnutritia)
- factori psihosociali (supraincarcarea, relatii tensionale)


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu