Are drept obiect
asimilarea unor modele comportamentale, a noi modele comportamentale, a noi
forme si scheme de interactiune interpersonală si prin aceasta a noi trăsături
de personalitate.
În sens larg, toată învătarea umană
este socială pentru că se petrece în contexte culturale si este dirijată de
modele educationale. Există o învătare socială în sens restrîns specializată în
a face experienta legăturii cu realitatea, cu valorile si normele
interpsihologice. În învătarea socială există si un nivel socioperceptiv, de
imitare spontană, necritică a modelului bazat pe imagini, conduite
interpersonale, pe impulsuri motivationale situative, nivel întîlnit mai ales
va vîrstele mici.
Există si un nivel sociognostic al
învătării sociale definitorii pentru adolescenti, ghidat de modelele furnizate
de educator în mod constient. În acest caz partenerii intercomunică, se
interapreciază se atrag în baza similitudinii unor calităti cu profundă
rezonantă morală care emerg din interior.
Bandura sustine că în toate tipurile
de modelare de la imitarea unei simple actiuni la reproducerea comportamentului
social complex sunt implicate patru deprinderi mediatoare:
orientarea atentiei
asupra aspectelor relevante ale comportamentului;
retinerea
trăsăturilor critice ale performantei mnezice;
copierea comportamentului
modelului;
motivatia de a
reproduce comportamentul observat si justificarea ei sub forma recompensei
interne, externe sau substitutivă.
Învătarea socială este întotdeauna o interinvătare si ea are drept
continut experientele pe care si le transmit reciproc cei care intră în actiune
în calitatea lor de indivizi, grupuri sau colectivităti.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu